torsdag 27. september 2012

IKT og norsk

I faget norsk fins det mange gode muligheter for å knytte inn IKT, enten som verktøy, eller som det konkrete målet for timen. Uansett vil en ved hjelp av IKT som verktøy ha muligheten til å variere undervisningen på en god måte. 

Jeg vil i dette innlegget fortelle om en av mine første erfaringer med IKT i skolen som lærerstudent. Jeg og en medstudent ble utfordret av øvingslærer under vår første praksis. Utfordringen vi fikk gikk ut på å jobbe mot ukas tema og kompetansemål i norsk gjennom å utelukket bruke IKT som verktøy. 

Vi var på mellomtrinnet, og klassen besto av mange elever. Vi hadde to andre medstudenter på gruppa, som bare skulle observere. Av tilgjengelige ressurser hadde vi blant annet 5 datamaskiner, kamera og smartboard. 

Tema for uka var substantiv.

Resultatet ble etter mye hodebry substantivjakt på skolens område. Elevene ble delt inn i grupper, slik at hver gruppe fikk 1 data, og 1 kamera hver. De var ca 4-6 stk på hver gruppe. 

Vi lagde målark, hvor kriteriene til oppgaven sto. De skulle ta bilder av substantiv i bestemt og ubestemt form, legge til rett artikkel, jobbe godt sammen, lære av hverandre, lage en powerpoint, bruke effekter i presentasjonen, og til slutt fremføre for klassen. Opplegget gikk over hele uka, og elevene var veldig giret. 

De fikk frie tøyler, og kunne MYE om powerpoint og overføring av bilder. Vi brukte elevene som assistenter om noen strevde. Det de ikke kunne fra før, utforsket de og oppdaget underveis.

Det oppsto blant annet litt utfordringer rundt hvordan de gjennom bildene kunne vise om substantivet var i bestemt eller ubestemt form, noe de raskt løste (uten input fra oss voksne) ved at de pekte på "den sklia". 

Erfaringene etter denne uka, og opplegget, var utelukkende positive og konstruktive for oss. Elevene snakket i lang tid om oppgave, og absolutt alle i kroken under ukeslutt kunne fortelle hva et bestemt og ubestemt substantiv var, svare på artikkel og kjønn. Dette gjaldt også elever som til vanlig kanskje kom til kort på slike oppgaver. 

Den viktigste erfaringen vi gjorde oss var at et slikt opplegg krevde veldig mye av oss i forkant, masse planlegging, organisering og slikt. Men det en sitter igjen med, og det elevene oppnådde etter uka, gjorde det utelukkende verd det. 

Det var stressende å skulle slippe godt over 20 viltre elever fritt på skolen, noen var inne, og noen ute. En hadde ingen mulighet til å springe etter alle for å passe på. Det ble en del hodebry rundt kabler og ledninger for å få overført bilder over til data, og for å få powerpointer lagret på minnepenn til presentasjon. Men en må rett og slett slippe litt på kontrollbehovet og la elevene gjøre seg verdig tilliten. Et slikt opplegg motiverte og engasjerte, og det ble aldri nødvendig å "holde noen i nakken". 

For at IKT skal kunne integreres på en god og fullverdig måte i skolen, må utstyr fungere, og det må ligge til rette for at elever og lærere kan bruke det. Lærere må på kurs. Men mye kan vi også lære av elevene, og de kan lære hverandre. De vil slik få et helt annet forhold til lærerstoffet når de selv har vært med på å bringe det frem. Vi trenger alle å føle at vi er bruk for, og det tror jeg er med på å motivere oss.

4 kommentarer:

  1. Hei Julie! For et spennende innlegg. Det hørtes ut som elevene hadde et godt læringsutbytte av denne måten å undervise på. Elevene fikk nok virkelig være aktive i sin egen læring.
    Som du sier krever slike opplegg masse forberedelser, men det er nok absolutt verdt det. Jeg håper jeg klarer å gjennomføre slike kreative og artige opplegg for mine elever når jeg blir ferdig utdannet!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Tenkte det kunne være et bidrag til den idebasen som vi gradvis legger opp i løpet av utdanningen:)

      Det er krevende, men jeg tror også at det elevene sitter igjen med tilsvarer mange timers "normal" jobbing i arbeidsboka...

      Slett
  2. Hei Julie! Synes dette var et fint opplegg som virket å være faglig godt både norskfaglig og for digitale verktøy. Synes dere løste utfordringen til praksislærer på en god måte!

    Jeg er helt enig i det siste du skriver. Det er viktig at forholdene ligger til rette for at en slik økt skal fungere. Her tror jeg lærers kompetanse kan være en av de viktigste. Læreren er den som skal kontrollere verktøyene og se til at det fungerer og den som skal lære opp elevene på god måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.

      Vi er helt klart ansvarlige når det kommer til elevenes opplæring i IKT. Og for at vi skal kunne lære bort det vi kan, og det de skal lære, på en god måte, må vår arbeidsplass ha tilgang til de digitale verktøyene. Her henger kanskje de fleste skolene etter, kanskje pga økonomi, og kompetanse hos lærerne...

      Slett